پیش بینی  ابتلا به دیابت نوع 2 بر اساس غلظت کورتیزول در شب

14 دسامبر 2015- بر اساس یک مطالعه جدید، بالا بودن غلظت کورتیزول در شب می تواند یک عامل پیش بینی کننده برای آغاز دیابت نوع 2 و اختلال متابولیسم گلوکز باشد.

هورمون استروئیدی کورتیزول که اغلب به عنوان "هورمون استرس" شناخته می شود، می تواند به کنترل قند خون در بدن کمک کند، اما غلظت بالای کورتیزول در مدت طولانی، با اثرات منفی بهداشتی مانند اختلال عملکرد شناختی همراه است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه کالج لندن اطلاعات 3270 فرد بزرگسال سالم، را با متوسط ​​سنی 61 سال و میانگین توده ی بدنی26.5 کیلوگرم بر متر مربع ، بررسی کردند.

شش نمونه ی بزاق برای اندازه گیری غلظت کورتیزول در زمان های مختلف روز از این افراد گرفته شد: بلافصله پس از بیدار شدن از خواب،  30 دقیقه ، 2.5 ساعت، هشت ساعت و 12 ساعت پس از بیدار شدن و قبل از خواب شب.  این مطالعه بین سال های 2002 و 2004 (مرحله 7) انجام شد.

بیمارانی با مقدار قند خون نرمال، بین سال های 2012 و 2013 (مرحله 11) دوباره مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج این بررسی ها نشان داد: 6.4 درصد از افراد شرکت کننده در این تحقیق به دیابت نوع 2 و 518 نفر به اختلال قند خون ناشتا مبتلا شدند.

محققان مشاهده کردند که افزایش کورتیزول شب در طول فاز 7 این تحقیق ابتلا به دیابت نوع 2  را در فاز 11 پیش بینی می کند .

محققان دریافتند: شیوع ابتلا به دیابت در میان شرکت کنندگانی که مقدار کورتیزول آنها دارای یک شیب ملایم تری در طول روز می باشد نیز بیشتر است.با این حال، محققان ارتباطی بین سطح کورتیزول پس از بیدار شدن و شیوع بالاتر دیابت نوع 2 نیافتند.

محققان می گویند: اختلال عملکرد اعصاب و غدد با پاتوفیزیولوژی دیابت نوع 2 ارتباط دارد اما مکانیسمهای دقیق تغییرات ترشح کورتیزول بر اختلال متابولیسم گلوکز همچنان نامشخص است.

گزارش این پژوهش در مجله Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/high-evening-cortisol-levels-could-predict-new-onset-type-2-diabetes,-study-reports-95554235.html